Over de Dominicus
De Dominicus is een kindcentrum gelegen in de wijk Blijdorp. Wij bieden onderwijs aan kinderen van 2 tot 13 jaar in een omgeving waarin zowel de cognitieve als de sociaal-emotionele ontwikkeling centraal staat. Met ongeveer 180 leerlingen en een enthousiast team, bieden we onderwijs op maat voor elk kind.
























Kindcentrum
In ons kindcentrum werken we nauw samen met ouders, de peuterspeelzaal en externe partners. Door deze samenwerking creëren we een leeromgeving waarin kinderen zich veilig en geaccepteerd voelen. We bieden een breed aanbod aan lessen, waarin veel aandacht is voor creativiteit, techniek, sport en maatschappelijke betrokkenheid.
Katholieke identiteit
Als katholieke basisschool staat bij de Dominicus het overbrengen van belangrijke waarden zoals verdraagzaamheid, zorg voor elkaar en respect voor verschillende overtuigingen centraal. Hoewel wij een katholieke identiteit hebben, vieren we ook de diversiteit binnen onze schoolgemeenschap. Feestdagen zoals Kerst en Pasen worden gevierd, waarbij we aandacht besteden aan de betekenis van deze dagen. Daarnaast maken we ruimte voor de tradities en culturen van alle kinderen binnen onze school.
Lees meer op RVKO.nl

Onderwijsvisie
De Dominicus biedt klassiek adaptief onderwijs aan, waarbij we ons richten op de individuele behoeften van elk kind. Onze lessen zijn opgebouwd volgens het Doordacht Passend Lesmodel (DPL), wat betekent dat we instructies aanpassen aan het leerproces van de leerling. Kinderen die extra hulp nodig hebben, krijgen deze ondersteuning, terwijl snellere leerlingen extra uitdaging en verdiepingsmateriaal ontvangen.
Onze unieke aanpak
Snappet
In de groepen 4 tot en met 8 (en ook in groep 3 voor rekenen) volgen de leerlingen de leerlijnen van Snappet. Met Snappet krijgen kinderen direct feedback op hun werk en kunnen ze op hun eigen niveau en tempo verder oefenen met de leerstof. Deze methode biedt een flexibele en gedifferentieerde leeromgeving, waarbij niet alleen leerkrachten, maar ook leerlingen zelf inzicht hebben in de voortgang. Door de inzet van Snappet wordt het zelfstandig werken gestimuleerd, werken de leerlingen veelal adaptief aan hun eigen leerdoelen en krijgen leerlingen de kans om te groeien in hun eigen leerproces. Alles wat op Snappet beschikbaar is, kan ook op papier worden gemaakt. We werken regelmatig op papier met de hele klas. Dit is afhankelijk van de inhoud en het doel van de les.
Zelfredzaamheid en Eigenaarschap
Bij de Dominicus hechten we veel waarde aan zelfredzaamheid en eigenaarschap. Vanaf groep 1/2 leren de kinderen zelfstandig te werken en hun eigen werk te plannen. We werken met weektaken en persoonlijke leerdoelen, waardoor leerlingen verantwoordelijkheid leren nemen voor hun eigen leerproces. Dit eigenaarschap wordt ondersteund door leerkrachten, die hen begeleiden in hun ontwikkeling. Daarnaast zijn de leerlingen betrokken bij hun eigen voortgangsgesprekken, waarbij ze samen met de leerkracht en hun ouders reflecteren op hun groei en leren.
Talentontwikkeling
Op de Dominicus bieden we kinderen de kans om hun talenten te ontdekken en verder te ontwikkelen. Naast de reguliere vakken zoals taal en rekenen, geven we veel aandacht aan expressievakken zoals muziek en handvaardigheid. Onze klusklas biedt kinderen de kans om te werken met gereedschappen en materialen die normaal niet in de klas gebruikt worden, zoals tijdens handvaardigheidsprojecten, technieklessen of kooklessen.
Burgerschapsvorming
Wij vinden het belangrijk dat kinderen zich ontwikkelen tot verantwoordelijke en betrokken burgers. In ons onderwijs besteden we aandacht aan sociale vaardigheden, samenwerking en respect voor anderen. Dit komt onder andere terug in onze lessen over burgerschap en onze deelname aan maatschappelijke projecten zoals Nationale Pannenkoekendag, een actie voor een goed doel en bezoekjes aan verzorgingstehuizen. Met behulp van methodes zoals "De Gelukskoffer" en "Goed van Start" leren kinderen hoe ze om kunnen gaan met uitdagingen, verantwoordelijkheid kunnen nemen en hun plek kunnen vinden in de samenleving.
Onze unieke aanpak
In de groepen 4 tot en met 8 (en ook in groep 3 voor rekenen) volgen de leerlingen de leerlijnen van Snappet. Met Snappet krijgen kinderen direct feedback op hun werk en kunnen ze op hun eigen niveau en tempo verder oefenen met de leerstof. Deze methode biedt een flexibele en gedifferentieerde leeromgeving, waarbij niet alleen leerkrachten, maar ook leerlingen zelf inzicht hebben in de voortgang.
Door de inzet van Snappet wordt het zelfstandig werken gestimuleerd, werken de leerlingen veelal adaptief aan hun eigen leerdoelen en krijgen leerlingen de kans om te groeien in hun eigen leerproces. Alles wat op Snappet beschikbaar is, kan ook op papier worden gemaakt. We werken regelmatig op papier met de hele klas. Dit is afhankelijk van de inhoud en het doel van de les.
Bij de Dominicus hechten we veel waarde aan zelfredzaamheid en eigenaarschap. Vanaf groep 1/2 leren de kinderen zelfstandig te werken en hun eigen werk te plannen. We werken met weektaken en persoonlijke leerdoelen, waardoor leerlingen verantwoordelijkheid leren nemen voor hun eigen leerproces. Dit eigenaarschap wordt ondersteund door leerkrachten, die hen begeleiden in hun ontwikkeling. Daarnaast zijn de leerlingen betrokken bij hun eigen voortgangsgesprekken, waarbij ze samen met de leerkracht en hun ouders reflecteren op hun groei en leren.
Op de Dominicus bieden we kinderen de kans om hun talenten te ontdekken en verder te ontwikkelen. Naast de reguliere vakken zoals taal en rekenen, geven we veel aandacht aan expressievakken zoals muziek en handvaardigheid. Onze klusklas biedt kinderen de kans om te werken met gereedschappen en materialen die normaal niet in de klas gebruikt worden, zoals tijdens handvaardigheidsprojecten, technieklessen of kooklessen.
Wij vinden het belangrijk dat kinderen zich ontwikkelen tot verantwoordelijke en betrokken burgers. In ons onderwijs besteden we aandacht aan sociale vaardigheden, samenwerking en respect voor anderen. Dit komt onder andere terug in onze lessen over burgerschap en onze deelname aan maatschappelijke projecten zoals Nationale Pannenkoekendag, een actie voor een goed doel en bezoekjes aan verzorgingstehuizen. Met behulp van methodes zoals "De Gelukskoffer" en "Goed van Start" leren kinderen hoe ze om kunnen gaan met uitdagingen, verantwoordelijkheid kunnen nemen en hun plek kunnen vinden in de samenleving.
Onze unieke aanpak
Snappet
Door de inzet van Snappet wordt het zelfstandig werken gestimuleerd, werken de leerlingen veelal adaptief aan hun eigen leerdoelen en krijgen leerlingen de kans om te groeien in hun eigen leerproces. Alles wat op Snappet digitaal beschikbaar is, is ook beschikbaar op papier. We werken dan ook, afhankelijk van de inhoud en het doel van de les, regelmatig met de hele klas of met individuele leerlingen op papier. Dit is afhankelijk van de inhoud en het doel van de les.
Zelfredzaamheid en Eigenaarschap
Talent-
ontwikkeling
Burgerschaps-
vorming
Ouder-betrokkenheid
Ouders zijn een belangrijke partner in het onderwijs van hun kind. Op de Dominicus streven we naar een open en positieve samenwerking met ouders. We betrekken ouders bij het leerproces van hun kind en houden hen op de hoogte via ouderbijeenkomsten, voortgangsgesprekken en de Parro-app.
Ouders kunnen actief deelnemen aan verschillende activiteiten binnen de school. Dit kan ook via de medezeggenschapsraad (MR), waarbij ze kunnen meedenken over activiteiten en schoolbeleid. Daarnaast organiseren we regelmatig informatieve bijeenkomsten waar ouders worden uitgenodigd om mee te denken of informatie te ontvangen over onderwerpen die relevant zijn voor hun kinderen. Neem contact op voor meer informatie.

Maak kennis met Boris, onze schoolhond
Boris, de hond van juf Janneke, is de nieuwe pup op de Dominicus. Hij wordt opgeleid tot hulphond en is hypoallergeen, dus geschikt voor kinderen met allergieën. Samen met de leerlingen zorgen we voor Boris, wat niet alleen leuk is, maar ook helpt bij het ontwikkelen van verantwoordelijkheidsgevoel en sociale vaardigheden. Boris zal straks als hulphond bijdragen aan een fijne, ontspannen sfeer op school.
Lekker fit school
Als Lekker Fit! school stimuleren we de leerlingen om gezond te eten. Zo mogen de leerlingen tijdens de pauze om 10.00 uur iets van fruit of groente eten. Ook mogen ze de hele dag door water drinken uit hun waterfles.
Tijdens de kleine pauze en de grote pauze is er voor de leerlingen van de groep 3 t/m 8 een beweegmoment buiten.
Op de dagen dat groep 1/2 geen gym- of zwemles heeft, spelen zij 2x 45 minuten buiten. Mocht dit door slecht weer niet door kunnen gaan, dan maken de groepen 1/2 gebruik van het speellokaal. In het speellokaal wordt een spelles gegeven door de kleuterleerkrachten.
Nieuwsgierig geworden naar onze school?
Vul dan het aanmeldformulier in, dan nemen we zo snel mogelijk contact met u op om een rondleiding in te plannen.